Tuesday, September 15, 2015

Negara Terkaya Di Dunia

Senarai Terbaru 10 Negara Terkaya Di Dunia




Mempunyai ekonomi yang kukuh dan berkembang menjadi salah satu faktor penting bagi sesebuah negara. Dengan ekonomi yang stabil bakal menjana pendapatan negara sehingga layak digelar negara terkaya di dunia. Lihat senarai terbaru 10 negara terkaya di dunia.


10. HONG KONG


Hong Kong menduduki tangga kelima dalam senarai Bandar Terkemuka Global Indeks selepas New York, London, Tokyo dan Paris malah turut dinamakan sebagai pusat kewangan ketiga terpenting di dunia.


Namun walaupun Hong Kong bertindak seperti sebuah negara dan menganggap dirinya sebagai sebuah negara, ia sebenarnya adalah Wilayah Pentadbiran Khas dan sebahagian daripada China.


9. UNITED STATES OF AMERICA (USA)


Amerika Syarikat mempunyai kuasa ekonomi terbesar di dunia dan tentera besar yang dicemburui oleh negara lain. Ekonomi di Amerika Syarikat lebih bersifat berteknologi tinggi dan banyak syarikat baru bercita-cita tinggi yang akan bersaing untuk sama-sama menjadikan negara ini sebuah negara terkaya di dunia.


8. SWITZERLAND

Switzerland dikenali di seluruh dunia kerana syurga bagi segala kekayaan dan kestabilan ekonominya dan sudah pasti termasuk sebagai salah satu daripada negara-negara terkaya di dunia. Walau bagaimanapun, kos sara hidup adalah sangat tinggi di Switzerland berbanding kebanyakan Eropah yang lain.

Perbankan adalah salah satu industri utama di Switzerland, dan negara ini juga terkenal di seluruh dunia kerana penghasilan keju, jam tangan dan coklat terbaik.


7. UNITED ARAB EMIRATES (UAE)

Walaupun ekonomi United Arab Emirates terkenal dengan minyak, negara itu telah bekerja keras untuk mempelbagaikan ekonomi dalam beberapa tahun yang lalu dan kini hampir tiga perempat (71 peratus) daripada KDNK datang daripada sektor bukan minyak.

Krisis ekonomi yang ditanggung oleh Dubai antara 2007 dan 2010, apabila ia terpaksa diselamatkan oleh Abu Dhabi, kini lama dilupakan dengan ekonomi tempatan pada kedudukan kewangan yang lebih kukuh.

Pelancongan sudah menjadi salah satu industri yang paling penting di UAE malah sektor perkhidmatan semakin berkembang pesat juga menyumbang kepada ekonomi di negara ini.


6. NORWAY


Norway merupakan negara kedua terkaya di Eropah. Walaupun kebanyakan industri utama Norway dikawal oleh kerajaan dengan memastikan pertumbuhan ekonomi dan membantu penduduk negara menjadi semakin kaya.

Walaupun kos sara hidup di Norway juga jauh lebih tinggi daripada purata Eropah, namun kebanyakan rakyat Norway mempunyai pendapatan yang cukup tinggi untuk ini tidak menimbulkan masalah.

Norway juga dikenali di seluruh dunia untuk cukai pendapatan yang sangat progresif dan sebenarnya rakyat Norway adalah antara yang paling banyak cukai daripada sesiapa di dunia. Tetapi wang akan disalurkan kepada perkhidmatan awam yang terbaik sehingga menjadikan Norway salah satu standard tertinggi di dunia.


5. KUWAIT

Kuwait mendapat tempat dalam senarai ini negara-negara terkaya di dunia kerana bekalan minyak yang luar biasa. Negara ini mempunyai kira-kira sepuluh peratus daripada semua sumber minyak yang terdapat di muka bumi ini.

Walaupun ekonomi Kuwait tidak amat besar, ia telah berkembang dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Malah sistem perbankan Kuwait yang maju turut membantu untuk naikkan ekonomi Kuwait.


4. BRUNEI

Negara Brunei memang terkenal di seluruh dunia dengan segala kekayaannya. Minyak dan sumber semula jadi menjadi penyumbang utama kepada ekonomi di Brunei.

Semua perkhidmatan perubatan dibekalkan oleh kerajaan Brunei, yang juga memberi subsidi makanan dan perumahan bagi penduduknya. Walaupun menjadi antara negara terkaya, pemimpin di Brunei tetap bekerja keras untuk mempelbagaikan ekonomi negara selain dari minyak dan sumber asli.


3. SINGAPORE

Walaupun negara ini kecil, Singapura mempunyai ekonomi yang paling maju di mana-mana negara di dunia.

Negara ini amat pro-perniagaan dan telah mendapat manfaat daripada dapat mengekalkan tahap rasuah pada tahap minimum dan memastikan ia adalah salah satu daripada ekonomi yang paling terbuka di dunia.

Kadar cukai yang rendah menggalakkan penjanaan kekayaan di Singapura, manakala elektronik di negara ini dan bahan kimia yang dieksport di seluruh dunia.

Beberapa langkah telah diambil oleh kerajaan Singapura dalam beberapa tahun kebelakangan ini dalam usaha untuk memastikan ekonomi negara terus berkembang pada kadar yang kukuh. Antaranya menggalakkan keusahawanan dan menarik bakat asing yang baru untuk memastikan idea-idea baru yang sentiasa dipupuk.

Singapura adalah sebuah model yang hebat untuk mana-mana negara membangun untuk mengikuti jika ia mempunyai cita-cita untuk menjadi salah satu negara terkaya di dunia pada masa akan datang.


2. LUXEMBOURG

Lexembourg adalah negara perindustrian pelbagai yang sama sekali berbeza daripada ekonomi kebanyakan negara paling kaya di dunia.

Negara ini tidak lagi terlalu bergantung kepada sumber aslinya kerana Luxembourg mempunyai perbankan yang sangat kuat serta sektor industri dan keluli turut membantu mengekalkan ekonomi yang lebih baik dan stabil.

Luxembourg mempunyai reputasi di seluruh dunia untuk menjadi syurga cukai dan ini telah membantu untuk menarik orang-orang kaya dari seluruh dunia untuk mendasarkan diri mereka di negara Eropah yang kecil ini.

Luxembourg juga mempunyai tahap produktiviti buruh yang paling tinggi daripada mana-mana negara di dunia. Walau bagaimanapun, undang-undang kerahsiaan perbankan Luxembourg ini telah menarik kritikan dari seluruh dunia.


1. QATAR

Sumber minyak dan gas asli adalah amat penting didalam ekonomi negara Qatar malah lebih daripada 70 peratus sumber pendapatan kerajaan adalah datangnya daripada sektor tenaga. Qatar kini mempunyai rizab gas asli ketiga terbesar daripada mana-mana negara di dunia. Malah Qatar turut mempelbagaikan sumber ekonominya.

Pelancongan juga turut menjadi semakin penting kepada perkembangan ekonomi Qatar dan mendapatkan hak untuk menjadi tuan rumah bola sepak Piala Dunia 2022 akan membolehkan negara ini menunjukkan dengan sendiri ke seluruh dunia, ramai pelancong daripada seluruh dunia dijangka bakal berkunjung ke Qatar untuk menghadiri acara tersebut.


Jutawan kegemaran: Walaupun setiap satu daripada negara-negara terkaya di dunia mempunyai cara mereka sendiri, namun Singapura terus menjadi contoh yang baik untuk bagaimana sesebuah negara boleh berkembang dengan maju walaupun hanya sebuah negara yang kecil. 

No comments:

Post a Comment