Tuesday, September 15, 2015

Jam Tangan Yang Bergerak Lawan Arah Jam

Jam Tangan Yang Bergerak Lawan Arah Jam


Biarpun kini terdapat pelbagai jenama smartwatch (jam tangan pintar) dipasaran, masih ramai yang memilih untuk memakai jam tangan mekanikal yang ternyata lebih versatile. Untuk itu di dalam artikel ini, kami akan melalukan sedikit review tentang jam tangan unik ini dan berkongsi dengan anda mengapa keunikan jam tangan ini harus difahami sebaiknya.


MEM Watches merupakan satu jenama jam tangan tempatan yang amat unik pada pandangan saya sendiri di mana jam tangan ini terzahir dengan bergerak melawan pusingan arah jam dan tidak sama seperti jam yang biasa kita lihat selama ini. Selain membawakan rekaan penuh originaliti, unik, dan berkualiti tinggi, harga bagi MEM Watches ini juga sentiasa amat berpatutan dan sesuai untuk kegunaan sendiri atau dihadiahkan kepada insan tersayang.

Menariknya, mereka ada alasan dan sebab tersendiri mengapa jam rekaan mereka bergerak melawan pusingan arah jam dan di dalam artikel seterusnya ini, anda akan mula memahami tentang mengapa kaedah ini digunapakai.


Dunia kita tercipta dalam kejadian yang sungguh menakjubkan. Dari fizik ke kimia, biologi ke astronomi, semuanya saling berkaitan untuk melengkapi di antara satu dengan yang lain. Mereka percaya bahawa setiap elemen ini menyumbang kepada keseimbangan alam di sekitar kita. Di sini lahirnya idea untuk membuat Jam Pusingan Lawan Arah Jam.

Pernahkah anda bertanya dengan diri sendiri, kenapa pusingan jam di jam dinding rumah anda bergerak dari kiri ke kanan? Kenapa tidak kanan ke kiri?

Sebenarnya ini terjadi kerana tamadun-tamadun manusia yang hebat suatu ketika dahulu kebanyakannya berkembang maju di Hemisfera Utara (Rom, Eropah, Greek, Mesir). Begitu juga dengan tamadun yang pertama menggunakan bayang-bayang matahari untuk melihat waktu (masa). Oleh kerana mereka berada di hemisfera utara, bayang-bayang matahari yang terhasil pada jam matahari mereka bergerak dari kiri ke kanan.



Jika tamadun-tamadun silam ini berkembang maju di Afrika Selatan ataupun di New Zealand misalnya, kemungkinan besar jam kita pada hari ini bergerak sebaliknya, dari kanan ke kiri.



Jadi, tiada silapnya bukan untuk memanggil pusingan Counterclockwise (Pusingan Arah Lawan Jam) ialah juga pusingan jam. Hal ini kerana, seperti yang dijelaskan tadi, pusingan yang sedia ada sekarang hanyalah kebetulan dan ianya boleh terjadi sebaliknya jika tamadun-tamadun silam tersebut berkembang di sebelah selatan bumi kita.

Kebetulan juga, apabila MEM Watches ini menggunapakai angka Arabic, ianya sedikit sebanyak menzahirkan kaedah penulisan yang bermula dari kanan ke kiri. Mana nak dapatkan MEM Watches ni?


Jadi, kenapa Counterclockwise? Sebenarnya Counterclockwise itu sendiri membawa banyak pengertian. Unsur positif dalam kejadian semulajadi dan sains di dunia ini selalunya dikaitkan dengan pusingan lawan arah jam.

Pernahkah anda memerhati para atlet berlari di padang balapan? Sedarkah anda bahawa mereka berlari melawan arah jam? Hal ini kerana menurut mereka, jika manusia berlari mengikut pusingan jam yang sedia ada, para atlet akan mudah penat berbanding membuat larian melawan arah jam.

Darah manusia mengalir dari kiri ke kanan masuk ke dalam jantung kita. Apabila kita berlari dalam keadaan melawan pusingan jam, darah kita akan bergerak dengan lebih lancar akibat tekanan yang terhasil berbanding dengan larian yang mengikut arah jam. Selain itu, planet yang kita diami ini juga begerak mengelilingi matahari dalam pusingan melawan arah jam.

Oleh kerana itu, pembangun MEM Watches ini percaya bahawa pergerakan counterclockwise dalam setiap unsur ini memberi sumbangan dalam menghasilkan dunia kita yang seimbang. Oleh sebab itu jugalah terhasilnya idea untuk menggunakan pusingan lawan arah jam di dalam jam-jam keluaran mereka sebagai simbol dan mimick pusingan yang banyak unsur positifnya ini.

Mereka sebenarnya hanya ingin menampilkan perbezaan di luar kebiasaan. Bukannya untuk mengajar anda mana yang betul dan mana yang salah. Setiap unsur di dunia ini saling memerlukan di antara satu dengan yang lain. Mungkin sekarang anda sudah mengerti kenapa mereka menggunakan simbol “+” di hadapan perkataan “clockwise” bukan? MEM Watches, a Positive Clockwise ( + clockwise)



Jadi itu review kami untuk MEM Watches, sebuah produk tempatan yang unik, berkualiti-tinggi, dan layak untuk terus meluas ke seluruh dunia. Untuk ketahui lebih banyak maklumat tentang MEM Watches ni, Lihat di website atau follow Facebook dan Instagram mereka. Jika anda merasakan jam tangan sebegini sangat unik dan ingin menjadi sebahagian dari mereka, jadilah pengedar MEMWATCHES yang rasmi.


No comments:

Post a Comment